Simogue
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

+5
Angel.Girl
Adalmine
Sinsaukko
Lottu
Maitokahvi
9 posters

Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Maitokahvi Pe Loka 10, 2008 5:56 pm

Tein samanlaisen topan Radolassa ja siitä on tullut suosittu, joten ajattelin tehdä tännekin samantapaisenkin. Smile

Herättääkö kuurojen elämä kysymyksiä sinussa? Entä mietitkö mikä viittomakieli on? jos vastaus molempiin kysymyksiin oli kyllä, niin kysy rohkeasti.

Ei mitään pilkkaamista, rienaamisesta ja halveksimista, kiitos.

Kysymyksiin vastailen parhaani mukaan, muistakaa, että
kaikki eivät ole välttämättä samaa mieltä kanssani.

Jokainen kuuro on yksilöllinen, kukaan ei ole 100% samanlainen. personaan vaikuttaa monet tekijät, kuten ympäristö, perhe ja identiteetin vahvuus.

Jos joku ei tajunnut vielä, että olen itsekin kuuro.
Maitokahvi
Maitokahvi
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 247
Paikkakunta : Tarujen maailma
Registration date : 06.09.2008

http://kauniala.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Lottu Pe Loka 10, 2008 7:18 pm

Hyvä topa, aihe mietityttää varmasti monia! Yritän nyt miettiä muutaman kysymyksen...

1. Huomaavatko ihmiset esim. kaupassa, että olet kuuro?
2. Ovatko ystäväsikin kuuroja?
Lottu
Lottu
Aikuinen
Aikuinen

Viestien lukumäärä : 734
Paikkakunta : on kiva paikka
Registration date : 03.06.2008

http://freewebs.com/simogue

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Maitokahvi Pe Loka 10, 2008 7:32 pm

Lottu kirjoitti:Hyvä topa, aihe mietityttää varmasti monia! Yritän nyt miettiä muutaman kysymyksen...

1. Huomaavatko ihmiset esim. kaupassa, että olet kuuro?
2. Ovatko ystäväsikin kuuroja?

Smile kiitos tuestasi.

1. Eivät, jos en juttele kavereiden kanssa. Smile Jos viiton, huomaavat vasta silloin Very Happy

2. Kyllä moniakin Very Happy käyn kuulovammaisten erityiskoulussa, joten tietty. Smile Kuuleviakin kavereita on.
Maitokahvi
Maitokahvi
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 247
Paikkakunta : Tarujen maailma
Registration date : 06.09.2008

http://kauniala.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Sinsaukko Pe Loka 10, 2008 7:58 pm

1. Oletko ollut koko ikäsi kuuro vai alkoiko se joskus myöhemmin?
2. Onko sinua kiusattu/kiusataanko sinua siitä että olet kuuro?
3. Oletko myös mykkä? Anteeksi tyhmä kysymys...
4. Menikö sinulla kauan oppia lukemaan ja kirjoittamaan (jos siis olit kuuro pienempänä)?

Että tällai. scratch
Sinsaukko
Sinsaukko
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 165
Paikkakunta : Pusikon takana sijaitsevassa kuusessa
Registration date : 17.08.2008

http://www.freewebs.com/sinsaukko

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Maitokahvi Pe Loka 10, 2008 8:03 pm

sinsaukko kirjoitti:1. Oletko ollut koko ikäsi kuuro vai alkoiko se joskus myöhemmin?
2. Onko sinua kiusattu/kiusataanko sinua siitä että olet kuuro?
3. Oletko myös mykkä? Anteeksi tyhmä kysymys...
4. Menikö sinulla kauan oppia lukemaan ja kirjoittamaan (jos siis olit kuuro pienempänä)?

Että tällai. scratch

1. Olen syntymäkuuro.
2. Kyllä on kiusattu, mutta nyt kun olen vanhempi niin kiusataan vähemmän kun puolustaudun terävämmin.
3. hihi Very Happy no en ole. Jos tapaisit minut ja kuulet takuulla minun nauravan. Smile Jos on kuuro, ei ole automaattisesti mykkä. Smile
4. Hmm.. kesti se kyllä verrattuna kuuleviiin. Smile Mutta kirin kiinni nopeasti kun aloin lukea, oikeammin ahmia kirjoja.
Maitokahvi
Maitokahvi
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 247
Paikkakunta : Tarujen maailma
Registration date : 06.09.2008

http://kauniala.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Adalmine La Loka 11, 2008 8:53 pm

Kiva topa. Mulle tuli mieleen jossain vaihees etta osaisitkohan lukea huulilta xD. ku eiks jotkut osaa Very Happy Ei olis mulle tullu missaan vaiheessa mieleen etta olisit kuuro. Ja sitten kanssa mietitytti etta miten kuurot oppii puhumaan kun ne ei kuule puhetta silent
Adalmine
Adalmine
Teini
Teini

Viestien lukumäärä : 442
Ikä : 29
Paikkakunta : Koneen edessä
Registration date : 07.07.2008

http://www.freewebs.com/coloreSims

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Maitokahvi La Loka 11, 2008 10:18 pm

Adalmine kirjoitti:Kiva topa. Mulle tuli mieleen jossain vaihees etta osaisitkohan lukea huulilta xD. ku eiks jotkut osaa Very Happy Ei olis mulle tullu missaan vaiheessa mieleen etta olisit kuuro. Ja sitten kanssa mietitytti etta miten kuurot oppii puhumaan kun ne ei kuule puhetta silent

Very Happy ai ei tullu mieleen missään vaiheessa Very Happy
Osaan lukea tyydyttävästi Razz
Kyllä he voivat oppia, mutta pitää olla puheterapiassa, niin oppii parhaiten siellä. Smile
Maitokahvi
Maitokahvi
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 247
Paikkakunta : Tarujen maailma
Registration date : 06.09.2008

http://kauniala.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Vieraili Su Loka 12, 2008 12:51 pm

Jes! Mua on aina kiinnostanut yksi juttu:

Kuuletko oman puheesi? Siis tiedätkö että mitä tuli sanottua?

Kaikkea hyvää sulle, pysy lujana niitten kiusaajien kanssa Very Happy
avatar
Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Maitokahvi Su Loka 12, 2008 1:25 pm

Jassu kirjoitti:Jes! Mua on aina kiinnostanut yksi juttu:

Kuuletko oman puheesi? Siis tiedätkö että mitä tuli sanottua?

Kaikkea hyvää sulle, pysy lujana niitten kiusaajien kanssa Very Happy

en kuule, kuuloni on niin huonoa. Smile Olen kivikuuro periaatteessa. Smile kiitos tsempistä! Very Happy
Maitokahvi
Maitokahvi
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 247
Paikkakunta : Tarujen maailma
Registration date : 06.09.2008

http://kauniala.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Angel.Girl Su Loka 12, 2008 7:24 pm

mun veli on melkein kokonaan kuuro, käyttää kuulolaitteita että kuulis ees jotain... kun sillä ei oo kuulolaitteita sille pitää kiljua XP... Mulla oli yks kuuro kaveri, opetti mulle viittomankieltä, mutta se muutti kauas pois. Se kyllä puhu vähän, mutta ääntäminen kuulosti vähän valaan ja ihmisen kielen sekoitukselta, joten pyysin tätä viittomaan.

mua on aina kiinnostanu, millaista on olla täysin kuuro? Mulla on aika herkät korvat ja korvatulehduksessa ne menee ihan lukkoon, että kuulen vain terveellä korvala.
Angel.Girl
Angel.Girl
Taapero
Taapero

Viestien lukumäärä : 120
Ikä : 26
Paikkakunta : Leutolaakso
Registration date : 06.07.2008

http://caramelle-sims.blogspot.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Susiprinsessa Ke Maalis 25, 2009 3:37 pm

Tuota, haluaisin vain kysyä, kun olen kuullut, että viittomakieltä voi puhua monilla eri murteilla, niin mietin, miten ne murteet sitten viittomakielessä ovat. Ja sitten sijamuodot! Miten ne oikein toimivat?

Itse osaan tehdä viittomakielellä kilpikonnan, haistaa ja kävellä!


Viimeinen muokkaaja, Susiprinsessa pvm Ke Toukokuu 06, 2009 3:15 pm, muokattu 1 kertaa
avatar
Susiprinsessa
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 153
Registration date : 30.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  puhelintolppa To Maalis 26, 2009 7:27 pm

Maitokahvi, oletko kuuro Surprised << anteeksi hölmö kysymykseni Sad >> kun sitä ajattelee, mistä esim. sokeat tai no kuurotkin ovat jääneet paitsi, sitä unohtaa mitä kaikkea ite "terve" ihminen voikaan kokea elämässä. Tämä toppa pysäytti ainakin minut henkisesti hieman miettimään ja lukemaan kysymyksiä. En tiedä teistä, mutta btw, kysymyksiä Smile

1. Kuurothan eivät siis kuule mitään, mutta kuuletko esim. vahvan basson?
2. Kuunteletko musiikkia, jos niin millaista?
puhelintolppa
puhelintolppa
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 192
Ikä : 30
Registration date : 26.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Jo Ti Maalis 31, 2009 12:47 pm

Mielenkiintoinen topa tosiaan. : )

No, uusia kysymyksiä ei juuri tule mieleen.
Maitokahvi, olet varmaan miettinyt, miltä oma äänesi kuulostaa, vaikka et sitä tiedäkään. Kommunikoitko myös puhuen? Vai suurimmaksi osaksi viittoen?
Ja eikö kuuloa voi korjata jollain leikkauksella? Jostain luin että syntymäkuuro tyttö psytyi kuulemaan erän laitteen avulla, joka laitettiin aivoihin... Tai jotain Very Happy

Minun mielestäni täysi hiljaisuus voisi olla aivan suunnattoman pelottavaa. Itse harrastan paljon musiikkia ja soitan ja sävellän myös itse.

Paljon tsemppiä kuitenkin Smile

Katsoin joskus tosi koskettavan telkkariohjelman Helen Kelleristä. Hänhän sairastui pienenä aivokuumeeseen ja siinä lähtivät sitten näkö, kuulo, ja koska hän ei vielä ollut oppinut puhumaan, hän oli myös mykkä. :/ Silti hänestä tuli kirjailija.
Jo
Jo
Vauva
Vauva

Viestien lukumäärä : 13
Registration date : 20.12.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  puhelintolppa Su Heinä 19, 2009 7:23 pm

Tämähän toppa on suorastaan hiipunut melkein täysin.
puhelintolppa
puhelintolppa
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 192
Ikä : 30
Registration date : 26.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Maitokahvi Su Marras 22, 2009 9:42 am

puhelintolppa kirjoitti:Maitokahvi, oletko kuuro Surprised << anteeksi hölmö kysymykseni Sad >> kun sitä ajattelee, mistä esim. sokeat tai no kuurotkin ovat jääneet paitsi, sitä unohtaa mitä kaikkea ite "terve" ihminen voikaan kokea elämässä. Tämä toppa pysäytti ainakin minut henkisesti hieman miettimään ja lukemaan kysymyksiä. En tiedä teistä, mutta btw, kysymyksiä Smile

1. Kuurothan eivät siis kuule mitään, mutta kuuletko esim. vahvan basson?
2. Kuunteletko musiikkia, jos niin millaista?

puhelintolppa kirjoitti:Tämähän toppa on suorastaan hiipunut melkein täysin.

Niin Puhelintolppa, pyydän anteeksi :/ Joo olen kuuro Very Happy En kuule, mutta tunnen kyllä. Esim. kovan musiikin rytmi tuntuu kehossa mm. diskossa, näin pystyn kyllä tanssimaan jotenkin musiikin tahdissa. En kuuntele juurikaan mitään, mutta mun kaverit kuuntelee kyllä. En tiedä mitä kuuntelevat, mutta he sanoivat kuuntelevansa suosittuja lauluja Smile

"Terve" ihminen todellakin saa nauttia kaikista aisteista. Musiikilla on kuulemma tiivis osa kuulevien elämässä. Muutama päivä sitten ammattikoulussa kysyin kuulevalta kaverilta onko täällä ääniä, se sanoi joo ja kertoi samalla että yleensä kuulee aina jotakin ääntä. Ravintoloissa, kahviloissa ja julkisilla paikoilla kuulee yleensä erilaisia musiikkia. Olin hämmästynyt. En tiennyt, että musiikilla on näin vahva vaikutus. Very Happy

Jo kirjoitti:Mielenkiintoinen topa tosiaan. : )

No, uusia kysymyksiä ei juuri tule mieleen.
Maitokahvi, olet varmaan miettinyt, miltä oma äänesi kuulostaa, vaikka et sitä tiedäkään. Kommunikoitko myös puhuen? Vai suurimmaksi osaksi viittoen?
Ja eikö kuuloa voi korjata jollain leikkauksella? Jostain luin että syntymäkuuro tyttö psytyi kuulemaan erän laitteen avulla, joka laitettiin aivoihin... Tai jotain Very Happy

Minun mielestäni täysi hiljaisuus voisi olla aivan suunnattoman pelottavaa. Itse harrastan paljon musiikkia ja soitan ja sävellän myös itse.

Paljon tsemppiä kuitenkin Smile

Katsoin joskus tosi koskettavan telkkariohjelman Helen Kelleristä. Hänhän sairastui pienenä aivokuumeeseen ja siinä lähtivät sitten näkö, kuulo, ja koska hän ei vielä ollut oppinut puhumaan, hän oli myös mykkä. :/ Silti hänestä tuli kirjailija.

Olen kyllä usein miettinyt miltä ääneni kuulostaa, kun televisiossa sarjoissa puhutaan sellaista: "huh tuo nauraa kuin hyeena!" Aloin miettiä millaiselta nauruni mahtaakaan kuulostaa, sillä aina kun nauran kaikki kääntyvät katsomaan minua. Kai myöskin sen takia, ettei minulta yleensä tule mitään ääntä. Kaverit ovat kyllä sanoneet minulle, että nauruani on ihanaa kuulla. Enpä tiedä onko totta :'D

Kyllä leikkauksella voi parantaa kuuloa, eräänlainen laite laitetaan kuuloalueeseen aivoihin ja yritetään sen avulla saada kuuloalueen toimimaan. Osalla leikkaus toimi, osalla taas ei toimi. Riippuu aina ihmisestä. Siksi minua harmittaa kun lääkärit aina puhuvat leikkauksen olevan ainoa vaihtoehto eikä kerro mitään viittomakielestä. Viittomakielellä saataisiin turvan vauvalle tulevaisuudessa jos kuulolaite ei toimisi hänellä, niin hänelle ei tulisi identiteettikriisiä hänen yrittäessä olla kuin kuuleva vaikkei kuulisi kunnolla. Se säälittää minua. :/

Helen Keller on mahtava. Tunnen itse muutamia kuurosokeita ja kommunikoin heidän kanssaan, he ovat ihan tavallisia ihmisiä kuten mekin. Yleensä he ovat älykkäämpi kuin minä.. Very Happy He eivät näe ja kuule asioita, mutta ajatus kulkee kyllä. ^^

Kommuninkoin kotona puhumalla ja viittomalla, muualla ainoastaan viittomalla. Very Happy En uskalla kokeilla puhumista vieraille ihmisille, kun en tiedä miltä ääneni kuulostaa Very Happy
Maitokahvi
Maitokahvi
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 247
Paikkakunta : Tarujen maailma
Registration date : 06.09.2008

http://kauniala.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Tuttis Ke Tammi 06, 2010 8:54 pm

Jep pisti kyllä miettimään, miltä tuntuisi olla kuuro. Osaan itse joitakin aakkosia, kun yksi kaverini opetti ne joskus, en tiedä mistä se oli ne oppinut... Joskus olen katsonut viittomankielisiä uutisia, ja siihen liittyykin tämä eka kysymys, sekä sitten muita kysymyksiä.

1.Muodostatko sinäkin sanoja suullasi viittoessa?
2.Miten ylität esim. kadun?
3.Omistatko puhelinta? Esim. lähetätkö tekstiviestejä?
4.Miten perheenjäsenesi tai ystäväsi saavat sinut paikalle jos et näe heitä?
Tuttis
Tuttis
Vauva
Vauva

Viestien lukumäärä : 2
Registration date : 06.01.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Maitokahvi Su Tammi 17, 2010 7:09 pm

Tuttis kirjoitti:Jep pisti kyllä miettimään, miltä tuntuisi olla kuuro. Osaan itse joitakin aakkosia, kun yksi kaverini opetti ne joskus, en tiedä mistä se oli ne oppinut... Joskus olen katsonut viittomankielisiä uutisia, ja siihen liittyykin tämä eka kysymys, sekä sitten muita kysymyksiä.

1.Muodostatko sinäkin sanoja suullasi viittoessa?
2.Miten ylität esim. kadun?
3.Omistatko puhelinta? Esim. lähetätkö tekstiviestejä?
4.Miten perheenjäsenesi tai ystäväsi saavat sinut paikalle jos et näe heitä?

1. Yleensä kyllä, mutta osaan viittomiin en muodosta sanoja suulleni, vaan niillä on omansa "huulisanasa". Wink

2. Katson oikealle ja vasemmalle ja uudelleen oikealle, sit ylitän :'D Tuo kysymys sai minua repeämään. :''''D Ei sillä, että olisi ollut hölmö, vain niin hauska.

3. Joo minulla on kännykkä, lähettelen tekstiviestejä kavereilleni ja he minulle. Käytän soitto-toimintoa kun haluan herättää tai hoputtaa kaveriani vastaamaan.

4. Juoksemalla perääni tai koskettamalla minua olkapäähän. Smile
Maitokahvi
Maitokahvi
Lapsi
Lapsi

Viestien lukumäärä : 247
Paikkakunta : Tarujen maailma
Registration date : 06.09.2008

http://kauniala.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä Empty Vs: Kuurouteen ja viittomakieleen liittyviä kysymyksiä

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa